آخرین وضعیت وام نهضت ملی مسکن اعلام شد + جزییات (۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۳) کاهش ۱۰ درصدی کشت گل محمدی در خراسان رضوی به علت خشکسالی آغاز فروش فوری و پیش فروش محصولات سایپا + جدول (۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۳) دامنه نوسان بورس تغییر می‌کند؟ (۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۳) خودرو‌های وارداتی از هفته آینده در سامانه یکپارچه عرضه می‌شود (۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۳) پلمب ۲ آرایشگاه زنانه در بلوار سجاد مشهد (١١ اردیبهشت ١۴٠٣) شرط پرداخت عوارض آزادراهی برای صدور بیمه شخص ثالث حذف شد تک جمله‌هایی برای کسانی که همیشه پای کارند و دیده نمی‌شوند ۲۲ هزار صندلی به ناوگان هوایی کشور اضافه شد | نیاز کشور به ۵۵۰ فروند هواپیما قیمت طلا و سکه در بازار امروز مشهد (۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۳) پایان بورس امروز (۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۳) با افت ۱۲ هزار واحدی شاخص کل + نمای پایانی بازار دبیر اجرایی خانه کارگر خراسان رضوی: قوانین کارگری به درستی اجرا نمی‌شود پیاز ارزان می‌شود (۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۳) هشدار به مستاجران: مراقب کلاهبرداری در سامانه خودنویس باشند دفاع تمام‌قد مقام معظم رهبری از کارگران | حال جامعه کارگری خوب شود حداقل نیمی از مردم کشور حالشان خوب می‌شود ویدئو | دستمزد کارگران تاثیری بر تورم ندارد رهن و اجاره ملک در منطقه شهدای مشهد چقدر نقدینگی لازم دارد؟ | کمبود فایل‌های اجاره (۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۳) کدام بانک‌ها در ارائه تسهیلات نهضت ملی مسکن عملکردشان منفی بوده است؟ شرایط دریافت لاستیک دولتی رایگان خودرو چیست؟ + مدارک و لینک ثبت‌نام ورود دیوان عدالت اداری به ۳ پرونده شکایت برای ابطال مصوبه دستمزد ۱۴۰۳ حال خوش کارگر، برنامه خوب دولت را‌  می‌طلبد حباب و قیمت سکه بیشتر شد (۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۳) قیمت طلا، دلار و سکه در بازار امروز (سه‌شنبه، ۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۳) پس‌لرزه‌های مصوبه جدید سازمان بورس| آیا بازارگردانان همچنان به رسمیت شناخته می‌شوند؟ تصویب جدول منابع و مصارف هدفمندسازی یارانه‌ها مالیات عجیب طلافروشان خبرساز شد | طلافروشان ماهانه ۸۰۰ هزار تومان مالیات دادند
سرخط خبرها

بررسی تأثیر نتیجه انتخابات بر بازار‌های مالی | شوک مثبت انتخابات به بازار

  • کد خبر: ۷۱۳۷۸
  • ۳۱ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۱:۰۶
بررسی تأثیر نتیجه انتخابات بر بازار‌های مالی | شوک مثبت انتخابات به بازار
با روی کار آمدن آیت ا... سیدابراهیم رئیسی و باتوجه به وعده‌ها و سیاست‌های اقتصادی وی، کارشناسان اقتصادی دقیق‌تر از قبل می‌توانند آینده بازار‌های مالی ازجمله طلا، دلار، خودرو، مسکن و بورس را پیش بینی کنند.

ملیحه فلاح | شهرآرانیوز؛ با مشخص شدن منتخب مردم در سیزدهمین دوره‌ی انتخابات ریاست جمهوری بازار گمانه زنی‌ها از رونق افتاد و حالا به دنبال روی کار آمدن آیت ا... سیدابراهیم رئیسی و باتوجه به وعده‌ها و سیاست‌های اقتصادی وی، کارشناسان اقتصادی دقیق‌تر از قبل می‌توانند آینده بازار‌های مالی ازجمله طلا، دلار، خودرو، مسکن و بورس را پیش بینی کنند. چند ماه قبل از انتخابات، رکود در بیشتر بازار‌های مالی رخنه کرده بود و فعالان اقتصادی نیز تا برگزاری این رویداد و مشخص شدن هشتمین رئیس جمهور ایران و برنامه‌های سیاسی و اقتصادی وی، دست از معامله کشیده بودند.

 

حالا دو روز بعد از اعلام رسمی پیروزی نامزد مشهدی این دوره از انتخابات، در این گزارش به سراغ بازار‌های سرمایه شامل طلا، دلار، خودرو، مسکن و بورس رفته ایم تا با اشاره به وعده‌های رئیس جمهور منتخب، اثرات روی کار آمدن وی را با فرض عمل به برنامه‌های ازپیش گفته شده اش بر این بازار‌ها بررسی کنیم. آن طور که کارشناسان می‌گویند، تأثیر نتیجه انتخابات بر بازار‌های مختلف، مثبت بوده است و باتوجه به وعده‌های رئیس جمهور منتخب، امید برای ادامه این روند مثبت در بازار‌های مالی وجود دارد.


دلار تا ۲۰ هزار تومان کاهش می‌یابد

هرچند مدت‌ها قبل از برگزاری انتخابات ریاست جمهوری، گمانه زنی‌های مختلفی درباره نرخ دلار در ماه‌های پیش رو وجود داشت، بعد از اعلام نتایج، شاهد روند نزولی نرخ دلار هستیم، به طوری که قیمت این اسکناس خارجی تا زمان تهیه این گزارش ۲۳هزارو ۴۵۰ تومان شد. رئیس اتحادیه صادرکنندگان خراسان رضوی در گفتگو با شهرآرا، معتقد است که روند کاهشی قیمت دلار با روی کار آمدن دولت جدید ادامه می‌یابد.

 

محمدحسین روشنک می‌گوید: اینکه رسیدن به توافق هسته‌ای نهایی شده است، سبب می‌شود که دولت جدید بتواند نفت بیشتری را در بازار‌های جهانی به فروش برساند و تزریق ارز به اقتصاد کشور را افزایش دهد. ازسوی دیگر انتظار می‌رود که دولت جدید رویکرد سازنده‌ای درباره «اف‌ای تی اف» داشته باشد و آن را قبول کند. پذیرش این موضوع به آسان سازی روابط بانکی ایران با سایر کشور‌ها منجر می‌شود و درنتیجه به ریزش بیشتر قیمت دلار می‌انجامد.

 

وی ادامه می‌دهد: هرچند قیمت دلار امکان ریزش تا ۱۵ هزار تومان را دارد، این نرخ به ضرر تولید و صادرات کشور است، زیرا رسیدن قیمت اسکناس آمریکایی به این نرخ، سبب می‌شود واردات از تولید صرفه بیشتری داشته باشد. براین اساس به نظر می‌رسد که نرخ فعلی دلار به ۲۰ هزار تومان کاهش یابد. باتوجه به این کاهش در ماه‌های آینده، می‌توان پیش بینی کرد که کنترل روند تورم در کشور آغاز شود و شیب گرانی کالا‌ها کاهش پیدا کند.


انتظار برای کاهش ۲۰ درصدی قیمت طلا

همان طور که می‌دانید، قیمت طلا در کشور ما علاوه بر اونس جهانی آن به قیمت دلار نیز بستگی دارد. مدیریت نرخ ارز یکی از کلیدواژه‌هایی بود که رئیسی در وعده‌های انتخاباتی خود آن را در کنار ارتباط با دنیا مطرح کرد؛ وعده‌هایی که به گفته کارشناسان درصورت تحقق آن ها، شاهد رشد ارزش پول ملی یا به عبارتی کاهش قیمت دلار خواهیم بود.

 

در این صورت بدیهی است که قیمت طلا و سکه نیز هم زمان با کاهش نرخ دلار در سراشیبی قرار گیرد. البته فعلا کاهش اونس جهانی طلا و اخبار مذاکرات، تأثیر بیشتری بر این بازار گذاشته است دبیر اتحادیه طلاوجواهر مشهد درباره وضعیت بازار طلا در روز‌های اخیر به شهرآرا می‌گوید: اکنون اونس جهانی طلا با بیش از ۹۰ دلار کاهش در بازار به قیمت ۱۷۶۴دلار رسیده است.

 

به دنبال این کاهش نرخ در هفته اخیر شاهد افت قیمت طلا در بازار بوده ایم. ازسوی دیگر اخبار مثبت درباره مذاکرات وین در روز گذشته نیز بر کاهش قیمت این فلز زرد در داخل کشور تأثیرگذار بوده است. یوسف تقی زادگان با اشاره به اینکه تأثیر پیروزی رئیسی در انتخابات بر بازار طلا، نیازمند زمان بیشتری است، می‌افزاید: اگر نرخ دلار تا ۲۰ هزار تومان کاهش یابد، باید در انتظار کاهش ۲۰ درصدی قیمت طلا باشیم. یعنی اگر قیمت طلا در بازار مشهد اکنون به یک میلیون و ۲۳ هزار تومان رسیده است، درصورت ریزش نرخ دلار، امکان کاهش قیمت طلا تا ۸۰۰ هزار تومان نیز وجود دارد.


آغاز ریزش قیمت مسکن از بالای شهر

ساخت ۴ میلیون واحد مسکن در طول چهار سال، اصلی‌ترین وعده در بین برنامه‌های آیت ا... رئیسی برای سروسامان دادن به بازار مسکن بود. او تاکید کرده است که از اولین روز آغاز به کار خود، مسئله مسکن را پیگیری خواهد کرد. برخی کارشناسان معتقدند درصورت تحقق این وعده باتوجه به افزایش عرضه مسکن در بازار، شاهد ثبات و حتی کاهش قیمت‌ها از یک سو و خروج بازار مسکن از رکود تورمی ازسوی دیگر خواهیم بود.

 

یک کارشناس حوزه مسکن در مشهد به شهرآرا می‌گوید: اگر روند انتظارات تورمی همچنان در مسیر تعدیل باشد و هیجانات بازار ارز تحت تأثیر سیگنال مثبت از مذاکرات با طرف خارجی کنترل شود، می‌توان این انتظار را داشت که بازار مسکن در ماه‌های آینده در مسیر کاهش قیمت حرکت کند و در این میان به احتمال زیاد، بیشترین ریزش قیمت متوجه مناطق برخوردار شهر خواهد بود.


به گفته مهدی حسینی، از ابتدای سال جاری تا خرداد، قیمت مسکن در مناطق نوساز مشهد ۷ تا ۱۰ درصد و در مناطق برخوردار شهر بیش از ۱۰ درصد با کاهش مواجه شده است. این آمار نشان می‌دهد که ریزش قیمت مسکن در مناطق نوساز و برخوردار مشهد، سرعت بیشتری داشته است، به طوری که حتی در منطقه یک، متوسط قیمت مسکن در همین بازه زمانی ۱۲درصد کاهش را تجربه کرده است.

 

این اعداد و ارقام به خوبی تایید می‌کند مناطقی که دارای حباب قیمتی بزرگ تری هستند، به خط ریزش نزدیک ترند و سرعت ریزش نرخ در آن‌ها بیشتر است. به گفته وی از سوی دیگر کالا‌ها و تجهیزات مرتبط با ساختمان، متأثر از کاهش نرخ ارز با کاهش قیمت همراه خواهند بود و درنتیجه نرخ تمام شده هر واحد آپارتمان ساخته شده برای سازندگان، کاهش می‌یابد و این موضوع نیز تاحدودی موجب کم شدن قیمت مسکن در بازار خواهد شد.


نگاه مثبت بورس به نتیجه انتخابات

نگاه ویژه به بازار بورس، یکی دیگر از مباحث اقتصادی بود که رئیسی در برنامه‌های خود به آن اشاره کرد. ثبات در مقررات و تزریق پول به بورس ازجمله وعده‌هایی بود که او در این باره مطرح کرد. رئیسی در برنامه‌های خود پیش از انتخابات گفته بود که تزریق ۲۰۰میلیون دلاری به بازار بورس را با جدیت پیگیری می‌کند. حالا با مشخص شدن نتیجه انتخابات در دو روز گذشته، این بازار شاهد نتیجه مثبتی بوده است، تاجایی که دیروز شاخص کل بورس با رشد ۱۶هزار واحدی به محدوده یک میلیون و ۱۶۳ هزار واحد رسید.

 

یک کارشناس حوزه بورس در مشهد در این باره به شهرآرا می‌گوید: با مشخص شدن نتیجه انتخابات، حجم معاملاتی در بازار افزایش یافت و تحرکات خوبی داشت و درمجموع نگاه بازار بورس به این موضوع، مثبت بوده است. البته آینده بازار بورس به چیدمان تیم اقتصادی رئیس جمهور منتخب و نحوه عمل آن به وعده‌های مطرح شده بستگی دارد. امیر زندنژاد طهرانی با اشاره به این وعده‌ها می‌افزاید: مهم‌ترین شاخص برای آینده بازار بورس، مواجه نشدن با قانون گذاری‌های ناگهانی است. ازسوی دیگر تزریق پول به بازار نیز اهمیت بسیاری دارد، به شرط اینکه یک پول ماندگار با هدف حمایت از صنایع به بازار تزریق شود. اما درمجموع نگرش بیشتر کارشناسان بازار به نتیجه انتخابات مثبت است.

 

همچنین حسین مریدسادات، کارشناس و تحلیلگر بازار سرمایه، درباره تأثیر نتیجه انتخابات ریاست جمهوری بر بازار بورس به تجارت نیوز گفته است که بعد از انتخابات و باتوجه به اینکه یک دوره طولانی مدت افت و بی تعادلی را در بازار گذرانده ایم، به لحاظ تکنیکالی باید شاهد روند مثبت و متعادل در آن باشیم، زیرا اصلاح در بازار به اتمام رسیده است. البته این روند به یک باره رخ نمی‌دهد و با رشدی ملایم انتظار می‌رود که شاخص کل تا شهریور به یک میلیون و ۵۰۰ برسد و این رقم به هیچ وجه دور از انتظار نیست.


احتمال ریزش ۴۰ درصدی قیمت خودرو

لزوم برنامه ریزی برای افزایش کمیت، کیفیت و قیمت گذاری خودرو از دیگر مباحثی بود که رئیسی در تبلیغات انتخاباتی خود بر آن تاکید کرد. او گفته بود که امکان افزایش تولید خودرو به بیش از ۲ میلیون دستگاه وجود دارد، خودرو باید از حالت انحصاری خارج و برای آن قیمت عادلانه تعیین شود. حالا بازار خودرو به نتیجه انتخابات، واکنش مثبت نشان داده و محصولات این بازار اندکی ارزان شده است. روز گذشته قیمت برخی خودرو‌های سایپا و ایران خودرو در بازار کاهش پیدا کرد. طبق جدول قیمتی ایران خودرو در روز گذشته، سوزوکی ویتارا اتوماتیک ۱۰میلیون تومان، محصولات هایما ۵ میلیون تومان، تندر۹۰، ۳ میلیون تومان و محصولات سمند و پژو۴۰۵ هرکدام یک میلیون تومان نسبت به معاملات روز شنبه کاهش قیمت داشتند.

 

همچنین در بین خودرو‌های سایپا شاهد کاهش قیمت تیبا، ساینا و برخی مدل‌های پراید بودیم.
محمدحسین روشنک، فعال اقتصادی، در این باره به شهرآرا می‌گوید: با توجه به کاهش قیمت دلار، پیش بینی می‌شود که قیمت خودرو در بازار آزاد حدود ۴۰ درصد کاهش یابد، زیراکاهش نرخ ارز، سبب کمتر شدن هزینه واردات مواد اولیه و قطعات موردنیاز خودروسازان می‌شود.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->